nlen
Interview: Ruud Strootman

Interview: Ruud Strootman

Wij winnen het op service en persoonlijk contact

Alle winkels van de Beethovenstraat zijn verenigd in de ‘BIZ Beethovenstraat’, die sinds vier jaar onder de bezielende leiding staat van Ruud Strootman. Hij is ook eigenaar van juwelier Jesse Jewelry. Er gaat binnenkort een nieuwe periode in voor deze ondernemersvereniging, dus een mooi moment om hem te onderwerpen aan een paar vragen, terwijl we een rondje door ‘zijn’ straat lopen

Waarom is een BIZ belangrijk voor een straat?
‘Zonder BIZ zouden alle ondernemers zelfstandig de vele straat-issues moeten aanpakken, dat is zeer moeilijk, dus daarom is het veel slimmer om dit gezamenlijk te doen. Denk maar eens aan het contact met de gemeente over de veiligheid en zwerfafval, de nieuwe feestverlichting en andere zaken.’

Waarom heeft Jesse destijds gekozen voor de Beethovenstraat?
‘Wij wilden ons in één van de betere straten van Amsterdam vestigen, maar zeker niet in de PC. Toen de kledingwinkel Kennedy stopte, namen wij het pand over. Dat was al in 1998. En daar hebben wij geen uur spijt van gehad. Deze straat past bij Jesse en wij bij de straat.’

Wat maakt de Beethovenstraat uniek?
‘De vooroorlogse historie van de straat, met het toentertijd zeer deftige publiek. En de uitstraling met de prachtige puien en detailleringen, die voor een deel nog origineel zijn. Deze oude grandeur is ook terug te vinden in de grootte van de woonblokken. De architectuur van de straat is hét thema, dit jaar. Binnenkort lees je hier nog veel meer over.’

Heb je de Beethovenstraat zien veranderen?
‘Uiteraard zijn er veel veranderingen geweest, maar dit hoort bij ontwikkeling van een straat. Elke periode zorgt voor veranderingen Er is de laatste tijd veel leuke horeca bijgekomen. Goede bars en restaurants zijn tegenwoordig erg belangrijk voor een winkelstraat. Mensen willen een lekkere cocktail of een fijne lunch tijdens het shoppen. Dit geeft ook kleur aan een winkelstraat. Maar vroeger waren er hier ook al lunchrooms en zo, hoor. De voor- en naoorlogse horeca. De Beethovenstraat is van oudsher een straat van mensen die van lekker eten en drinken houden.’

Hoe zie je de Beethovenstraat in de toekomst?
‘Wij moeten vooral uniek blijven en zorgen voor een aantrekkelijk aanbod. Dat betekent niet teveel van hetzelfde. En we moeten ook meegaan met trends van nu. Zoals het accepteren van bestellingen via de mobiele telefoon, iets wat in Azië steeds groter wordt, maar ook dynamische reclame-uitingen en snelle one-day pakketleveringen. Je kunt nooit stil blijven staan, als straat. Er wordt veel gepraat over de concurrentie van internet, maar ik ben ervan overtuigd dat wij op het gebied van persoonlijke en super-klantvriendelijke benadering absoluut een vuist kunnen maken tegen het anonieme internetgeweld. Op prijs winnen wij het zeker niet, maar wél op service en persoonlijk contact.’

Blijf je nog even voorzitter?
‘Ja, ik zal de nieuwe periode doorstarten als voorzitter, samen met mijn strenge doch rechtvaardige penningmeesteres Suzanne van Broekhuizen (van wijnhandel B.J. De Logie, red.). Het is een leuke, maar onbezoldigde taak die stiekem best veel tijd vergt. Vooral het bijwonen van bijeenkomsten en vergaderingen is tijdrovend. Dit wordt niet altijd gezien, maar is natuurlijk wel noodzakelijk. We proberen ook de andere ondernemers erbij te betrekken, maar dat blijft lastig. Iedereen is al erg druk met zijn eigen zaak. En toch is dit belangrijk, want ik ben ervan overtuigd dat je met een goed functionerende zaak meer geld kunt verdienen. Je bent eigenlijk nooit klaar. Ik heb ook nog wel een paar wensen op mijn lijstje. Dit jaar is het 250e geboortejaar van Beethoven, de naamgever van de straat. Wat zou het leuk zijn om een jaarlijks Beethoven Concert te organiseren.’